søndag 12. april 2009

Litt om påsken, tanker om utstillingen og litt tanker i forhold til planlegging av valper neste sommer...




Vi kan ikke skryte på oss noen påskeaktiviteter denne påsken.. det har heller vært litt stusselig syns jeg.. Lana har i stede for en lang tur om dagen og to korte fått to lange og en middels.. såpass har vi jo hatt tid til :) Vi har vært mye inne i det fine været.. :(  har omorganisert to rom i underetagen, skrudd opp et nytt garderobeskap og fått orden på kontoret.. sånt tar tid!
 I morgen håper vi på litt bra vær.. men det ser dårlig ut! 
Bilen trenger en grundig vask, både innvendig og utvendig.. det skal tas bilder og den skal legges ut for salg.. vi skal ha en ny og større med firhjulstrekk :D Så påsken har også gått med til å titte litt på nettet.. Ellers har vi kjørt i oss mye snop og god mat.. såå feite skal vi bli ;)

Så må jeg jo bare skryte litt av hvor bra pelskvaliteten til Lana har blitt etter noen ukers fiskeoljekur.. hun blir bare finere og finere i pelsen. Den er både blankere og fyldigere! Absolutt å anbefale!! Det passer jo oss midt i blinken nå som utstillingen i kongsberg står for tur om et par ukers tid!! Har ikke vært noe flinke til å trene med henne! Så forventer svært lite.. og tar det absolutt ikke seriøst i det hele tatt denne gangen, det blir litt mer for at jeg skal lære tenker jeg. Vi ar kjøpt et sånt utstillingsbånd :) Øver bittelitt hver dag på å stå og på å gå pent.. hun klarer den ståbiten veldig fint!! Bekymrer meg litt mer for det å gå pent.. hun liker ikke det utstillingsbåndet av en eller annen grunn.. 

Vi har kjøpt boka av Ulla Sørensen "Hundeboka- alt om hunden".. kjempefin bok syns jeg! Har lært en masse om både utstilling og om valpeplanlegging! Inni den står det en del om lydighetstrening, agility, sporsøk, sykdommer, avl.. ja alt mulig egentlig! Til dere som føler dere litt ustø på feltet, kjøp boka!! 

Vi tenker mye på dette med å sette valper på Lana. Tror hun kommer til å bli en flink mamma! Hun har blitt så rolig og omsorgsfull av seg i det siste! Og flink egentlig i de fleste settinger i forhold til det hun har vært. Vi ser oss litt rundt etter mulige partnere til henne.. mange fine og potensielle  hannhunder der ute! Er bare litt redd for at.. tenk hvis ikke hannhundeieren vil parre hunden sin med Lana?? syns det er litt skummelt jeg da.. det er bra at folk er kresne, det skal man være for å ivareta rasens særpreg og for å unngå å føre arvelige sykdommer videre.. Men kan jo være de ikke vil parre hannhunden med Lana fordi at de ikke syns hun er noe pen.. vi syns jo hun er helt nydelig.. men så er jo ikke vi akkurat objektive heller.. uff.. men da får en vel bare bite i det sure eple tenker jeg.. selv om det ikke er noe arig.. Vi må først og fremst få en premie på henne før det blir aktuelt da.. og det MÅ det bli!!! Må jo klare det på et halvt år.. eller blir det for optimistiskt av meg? Huff, mange usikre tanker av en litt forvirret førstegangshundeeier.. hehe, men man lærer jo bare av å erfare :)

Voffsehilsen og påskehilsen fra Kathrine.. resten av gjengen hilser også!

17 kommentarer:

  1. Da er denne Påsken over også... ser ut til at dere har fått gjort litt da, og det er jo bra! Lana trivdes sikkert veldig med turer :)
    Når det gjelder valper/parring etc. så finner du nok ut av det, og er det en hanne du har lyst til å bruke som ikke vil så er det bare å finne en annen. Er ikke værre enn det! Kan jo være mange grunner til at man ikke vil la sin hanne brukes på en tispe, er jo ikke bare det at man ikke syntes tispa er "fin nok".. Så det ville jeg tatt med ro var jeg dere. Viktigste er å finne en av riktig type med de linjene som kan passe godt til Lana, og som selvfølgelig har HD/Øyne etc godkjent.
    Når det gjelder utstilling så er kravet fra raseklubb veldig,veldig lavt.. kun en 2.premie.. og det er ikke vanskelig å få.. så her kan dere også slappe av! Den kommer :) bedre enn det også satser vi vel på!! ;)

    SvarSlett
  2. Syns Lana har en fin stamtavle jeg da.. ut ifra det jeg har undersøkt.. står lite om andre sykdommer enn HD på den da men..står ingenting om prcd-PRA.. Hvordan ser vi om linjene passer godt til Lana sine? Tror vi trenger litt hjelp av deg jeg!!! Vil jo ha fine og forhåpentligvis sykdomsfrie valper på henne..

    SvarSlett
  3. Det hørtes ut som en koselig påske, synes jeg! Lana har i hvert fall hatt det fint med så mye tur! :)

    Ellers blir det spennende å høre hvordan det går både med utstilling og valper! :) Lana er jo kjempefin, så akkurat det tror jeg ikke blir noe problem... :) Men skulle noen av en eller annen grunn ikke ville bruke sin han, finner du helt sikkert en annen! Vi har heller aldri hatt hund før, så det er mye nytt for oss også!

    SvarSlett
  4. ... OG selvfølgelig ser man på stamtavlen til hannene.. Hva er bra og hva er en fin stamtavle? Jeg tenker om halvparten av stamtavlens hunder har A og resten B, mens oldefar f.eks har C.. er det da en bra stamtavle? Noen bøker der ute hvor man kan lese seg til dette? Hva bør en kreve?

    SvarSlett
  5. huffåhuff.. dette var mye å forholde seg til!! tror nok ikke hun kommer til å få så mange 1. premier innen neste år.. da må vi iallefall gå på MANGE utstillinger i løpet av året.. vi får se om og hvor hekta jeg blir;) Kenneth bryr seg ikke og er vel egentlig litt imot utstillinger.. men tror ikke at han hadde vært det hvis han hadde lest litt om avl..

    ... kremt.. linjer.. dvs?? da tenker jeg hundens kroppsfasong og farge, type, mentalitet.. er jeg heelt på jordet eller? Føler meg jo litt grønn på feltet.. kanskje jeg må lese meg litt opp, gå på litt utstillinger osv. før vi i det hele tatt bestemmer oss for å parre henne?

    Det er nok ikke så lett å få parret hundene sine med de strenge kravene der, selv om jeg JO er HELT enig i at det absolutt burde være så strenge krav.. Hvis det er SÅ lett å få 2. premie så er det jo ikke rart at det er mye dårlig avl der ute.. leste noe om det der i avisen i dag. Helt sykt hvor mye enkelte raser har forandret seg på under 100 år.. ikke bra ikke bra!!

    Hanne: Kan ikke si jeg gleder meg så mye til den utstillingen, hun kommer til å bli stresset.. første gang, mange hunder som hun vil hilse på men som hun ikke får lov til å hilse på osv. kommer nok til å ødelegge. Men vi kommer begge ut av det med en erfaring rikere, så går det nok bare bedre og bedre etter hvert.. får tenke litt sånn.

    Ja absolutt kan vi jo treffes før den tid! Hadde vært fint om det kunne vært et sted der de kan løpe uten at det kommer så mye folk og andre hunder :) Noen tips?

    SvarSlett
  6. Er ikke trygg på Lana i det hele tatt i nærheten av veier.. høres egentlig mye bedre ut med Vasshella;) Hvis ikke så må jeg ha langline på Lana og.. Mye bedre å kunne slappe skikkelig av når de leker.. blir så stresset jeg;) Går en del turer ned der.. morgenturer og kveldsturer.. den ligger jo bare et steinkast nedenfor oss.. Skal jammen meg gå ned dit å se hvordan det ser ut og om vi kan være trygge der nede.. hehe:) Hva sa du? hønemor jeg.. haha:D

    SvarSlett
  7. litt av hvert om avl ja, det er ikke noe man lærer seg på et øyeblikk :) Når det gjelder prcd-Pra så kan ALDRI avkom etter Lana bli syke, selv om du hadde parret henne med en hanne MED prcd-Pra. Da hadde alle valpene blitt bærere.
    Til informasjon :)
    Man ser ikke mye av kun stamtavlen, som du sier så ser man Hd-status. Og den er greit å vite, men ikke så mye å henge seg opp i. Og med Lana som har A-hofter så kan du egentlig velge hvem du vil. Men det er jo greit at de har A/B, kanskje C. (Kommer ann på de andre kravene?)

    Når man "leser" en stamtavle så er det som Hanne sier, man ser etter linjer.. og for å få noe vettug ut av dette SÅ må man KJENNE linjene, ellers så gir ikke dette mye info.
    I disse dager med internet så er det jo såå mye enklere enn før, nå har man Dogweb til NKK der kan man finne litt. Også har man avlsdata i Finland som man også kan finne litt.
    Man ser på hunder, live og på bilder også lærer man seg etterhvert hva som kommer ut av de forskjellige linjene.
    Også skal man virkelig satse litt på avl, så mener jeg at man bør ha et minimum kunnskap om genetikk, litt visjoner for sin avl, ønsker man å linjeavle eller utavle?
    He,he.. så som du helt riktig sier.. det er mye å tenke på!! Sånn skal det være å være oppdretter.
    Selvfølgelig kan jeg hjelpe med å komme med forslag på hanner, men det er nok enda mer artig for dere å lære litt selv også.
    Forresten NKK arrangerer slik oppdretterskole, første del er kurs i avl & genetikk.
    http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3380

    Vi snakkes!! Utstillingen er no worries, skal være moro!! :)

    SvarSlett
  8. forresten når det gjelder tur, Hokksund Camping er det fint i skogen bak. Storm & jeg blir gjerne med på tur :) der kan de trygt løpe løs..

    SvarSlett
  9. skal selv på dette neste helg, står at det er fullt... men om det er av interesse så går det ann å sjekke om det er ledige plasser er jo stadig noen som ikke betaler..
    http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1106120930872

    SvarSlett
  10. Tusen takk for mange fine visdomsord fra dere begge! Jeg blir så inspirert! :) Det verste er at jeg kan bruke en hel kveld på å lete fram stoff og bare lese.. artig!:) Det kurset skal jeg muligens melde meg på.. Vi kan kanskje ta det som en helgetur, det er nemlig i Horten. Det går allerede neste helg.. Men det er ikke sikkert at det er flere plasser igjen, hvis ikke får jeg ta det en annen gang. Ser veldig interessant ut.
    Er med på Hokksund Camping, bare si en tid som passer for dere. Er hjemme 15.30 i morgen. Onsdager går ikke for da jobber jeg fra tidlig til halv ti på kvelden..

    SvarSlett
  11. hehe, tenker på å sette meg opp på venteliste. Får jeg plass så blir jeg med til helgen:)

    SvarSlett
  12. Du kan kjøre med oss vetdu:) Er avhengig av sjåfør jeg og.. men kenneth vi sikkert være med kjenner jeg han rett:) så det går helt fint. Kan hente deg vi:)

    SvarSlett
  13. hehe joda, de andre får lov til å bli med på tur selvfølgelig.. og det er ikke noe løpetid på Navdi enda :) Tenkte bare han hadde godt av å takle verden litt på egen pote også :)
    Artig om du får plass på kurset, kan sitte på med meg nedover. Må frem & tilbake siden søstern har bursdag på lørdag, obligatorisk fest :)

    SvarSlett
  14. vedr. tur.. jobber til 20 alle dagene denne uka jeg da... men om dere ikke syntes det blir for sent, så er jeg med :) bare sett av en dag!

    SvarSlett
  15. Sånn skal det låte!! Kjempeartig å ha noen turkompiser.

    Jeg(Nalle)ble kontakta av en tispe-eier i vinter. Vet ikke om du fikk med deg historia vår?Jeg ble i fyr og flamme, satte igang med PRA-testing og øyelysing, og var temmelig klar. Kontakta flere oppdrettere, og de syntes det så veldig greit ut.
    Men så kom tvilen. Vet tilfeldigvis om en hel og en halvbror av Nalle som har allergi. Tispeeieren visste ikke om noen i deres grein, men slike ting er nesten umulig å finne ut av.(tror jeg) Vi fikk rett og slett kalde føtter. Det er litt av ett ansvar å ta, og vi følte at vi visste for lite. Avl er ikke for amatører.

    Oppdretter-skole må være en stooor fordel å ta med seg :o)

    SvarSlett
  16. Prøvde å sende deg melding i dag Hanne.. to stk til og med.. Fikk du ikke de? Vi hadde oss en fin tur ved hokksund camping i kveld.. men vi får ta det igjen da vettu:) Turer får ikke disse hundene våre nok av:D

    SvarSlett
  17. Hei! Så fin Lana er!! Morro å lese bloggen deres!! Vi skal også på Kongsberg utstillinga så da treffes vi nok!!

    SvarSlett